Administrativ expert till regionkansli Syd i Malmö

Publiceringsdatum: 2025-12-04

Letar du efter möjligheter att arbeta inom administration, ekonomi, juridik? Positionen som handläggare/utredare, offentlig förvaltning hos Migrationsverket är öppen och väntar på en lämplig kandidat - kan det vara du? Sök nu om du är intresserad av att arbeta heltid hos Migrationsverket under 6 månader eller längre. De letar just nu efter nya medarbetare.

Att bo i närheten av Malmö kan vara en fördel för denna position, så om du redan bor i området bör du överväga att söka jobbet. Om du letar efter en spännande karriär inom handläggare/utredare, offentlig förvaltning-branschen, har Migrationsverket just nu ett ledigt jobb som kan vara av intresse. Sök jobbet som handläggare/utredare, offentlig förvaltning hos Migrationsverket och ta chansen att ta din karriär till nästa nivå. Ansök senast söndag den tjugoåttonde december 2025.


Jobbannons

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb!

Vi söker nu en administrativ expert till Migrationsverkets och region Syds kansli i Malmö.

Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld med inriktning mot säkerhet, beredskap och kompetensfrågor. Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av mötet med människor och ett kontinuerligt lärande.

Regionkansliet utgör ett stöd till sektions- och regionledning. Kansliet arbetar bland annat med verksamhetsplanering, handläggningsordning, tar fram beslutsunderlag, gör utredningar, samordnar rapportering och skriver remissvar till huvudkontoret och verksgemensamma avdelningar. Regionkansliet är ingången för externa och interna frågor och har ett samordnande ansvar för samverkan med andra myndigheter, regioner, kommuner och länsstyrelser.

Vad gör en administrativ expert?

Som administrativ expert kommer du att bidra i arbetet med planering, samordning och uppföljning av frågor kopplade till regionens uppdrag. Du kommer att sammanställa, analysera och presentera information för planering och strategiska beslut, bereda underlag till beslut, formulera interna uppdrag, ta fram handlingsplaner, skriva rapporter, yttranden och remissvar. Du kommer även att utföra kortare utredningsuppdrag och ta fram presentationsmaterial, delta i förbättringsarbete och bidra till kvalitet och struktur i interna processer, samt besvara frågor och ge service och underlag till externa och interna kontakter utifrån ett helhetsperspektiv för myndigheten. I arbetet ingår även att leda och delta i arbetsgrupper.

Arbetet innebär samverkan med övriga regioner och nationella avdelningar samt att medverka i arbetsgrupper inom området. Även samverkan med externa parter ingår i uppdraget.

Vem är du?

Du är en god representant för Migrationsverket och regionen. Du har ett respektfullt och prestigelöst förhållningssätt och bemötande såväl internt som externt. Du är driven, tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Vidare är du noggrann och väl medveten om mål och kvalitet och lägger stor vikt vid att du lever upp till dessa krav. Du har en analytisk förmåga och kan på eget initiativ identifiera frågor som behöver utredas vidare. Du deltar aktivt i vårt förbättringsarbete och visar engagemang och flexibilitet för vårt uppdrag och dina arbetsuppgifter. Du har god samarbetsförmåga och sätter värde på att arbeta i en miljö där vi arbetar tillsammans för att utföra våra arbetsuppgifter och uppdrag. En viktig egenskap är viljan och förmågan att dela med sig av sin kompetens.

I vårt arbete som statstjänstemän ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet.

Du som söker har:

  • akademisk utbildning om minst 120 hp med juridisk eller samhällsvetenskaplig inriktning
  • erfarenhet av arbete med analys, metodutveckling, förändringsarbete och uppföljningsarbete 
  • god kommunikativ förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
  • goda kunskaper i Officepaketet, främst Excel och Power Point

Det är meriterande om du har:

  • erfarenhet av att stödja chefer och ledningsgrupper
  • erfarenhet av arbete med intern styrning och kontroll
  • erfarenhet från arbete i stab- eller kansliverksamhet inom offentlig förvaltning
  • erfarenhet och god kännedom om Migrationsverkets uppdrag och verksamhet

Upplysningar

Anställningsform: Tillsvidareanställning med eventuell inledande provanställning

Arbetstider: Kontorsarbetstider

Placering: Malmö

Tillträde: Snarast enligt överenskommelse

Ansökan

Varmt välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 28 december 2025! Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

_________________________________________________________________________________________________________

Om rekryteringsprocessen

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.

Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.

Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/om-migrationsverket/jobba-hos-oss/lediga-jobb/fragor-och-svar-om-att-soka-jobb-hos-oss.html#svid12_5560a3b619996eafa4b2b0

För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd.

Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta rekrytering@migrationsverket.se innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner. 

https://www.migrationsverket.se/om-migrationsverket/det-har-gor-migrationsverket/personuppgifter.html

Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnMigrationsverket
LönFast månads- vecko- eller timlön
Omfattning6 månader eller längre
Organisationsnummer2021002163
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeHandläggare/Utredare, offentlig förvaltning
YrkesområdeAdministration, ekonomi, juridik

Ansökan

Migrationsverket söker en person till denna tjänst som handläggare/utredare, offentlig förvaltning med placerings i Malmö. Om det låter intressant att arbeta som handläggare/utredare, offentlig förvaltning hos Migrationsverket skickar du in din ansökan senast 2025-12-28.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Administrativ assistent Extraarbete (Malmö)

HM drift & underhåll AB söker en person till tjänsten som administrativ assistent i Malmö.

2025-12-04

Mer info

Inköpsadministratör sökes för uppdrag till VA SYD

Studentconsulting Sweden AB (Publ) söker en person till tjänsten som administrativ assistent i Malmö.

2025-11-28

Mer info

Securitas HR Business Partner till Region Syd - Malmö

Securitas AB söker en person till tjänsten som hr business partner i Malmö.

2025-11-27

Mer info