Två administrativa assistenter - den ena med särskilda krav, Malmö

Publiceringsdatum: 2025-10-31

Letar du efter ett jobb inom administration, ekonomi, juridik? Vill du ta steget att arbeta som administrativ assistent hos Försäkringskassan? Nu har du möjligheten. Intresserade sökes för heltid-jobb hos Försäkringskassan - är du intresserad? De letar efter någon som vill jobba tills vidare.

För detta jobb är det en fördel om du bor i närheten av Malmö då det är tjänsteorten. Försäkringskassan har just nu en ledig tjänst som administrativ assistent. Om du vill ta din karriär till nästa nivå, ta en titt på deras jobbannons och se om jobbet passar dig! Sista ansökningsdagen till jobbet som administrativ assistent hos Försäkringskassan är måndag den tjugofjärde november 2025.


Jobbannons

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 260 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Rättsavdelningen ansvarar för den rättsliga styrningen av myndighetens verksamhet vilket innebär att avdelningen tolkar regelverken som styr Försäkringskassans verksamhet. Rättsavdelningen ansvarar också för rättsligt utvecklingsarbete vilket innefattar bland annat regelutveckling och remisser som avser rättsliga frågor. Avdelningen ansvarar även för prejudikatbildning vilket bland annat omfattar processföring i högsta domstolsinstans.

Administration, stöd och samarbete

Du ingår i ett kansli med avdelningens administrativa assistenter och har ett nära samarbete med avdelningens chefer samt är kontaktperson åt andra verksamheter både internt och externt.

Rättsavdelningens kansli ansvarar för det operativa stödet till avdelningens chefer. Det innefattar bland annat planering, samordning och uppföljning av avdelningens samlade behov av administrativt stöd.

I arbetet hanterar du fakturor, upphandling, inköp, mötesadministration, mötesdokumentation samt administration av säkerhets-, beredskaps- och behörighetsfrågor. Du förvaltar och utvecklar avdelningens digitala ytor.

Tjänsten innebär också arbete med administrativt stöd inom områdets prejudikatbildning som innebär viss ärendehandläggning.

Den ena tjänsten innefattar administration av internationella frågor, såsom att sammanställa information till EU-organ och hantera förfrågningar från andra länder.

Du deltar i att organisera större konferenser och att ta fram och förmedla information till avdelningen.

Du samarbetar med och är kontaktperson åt andra verksamheter både internt och externt. Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som

  • har avslutad gymnasieutbildning och eftergymnasial påbyggnadsutbildning inom administration, paralegal eller motsvarande
  • har flerårig erfarenhet av administrativt arbete inom en verksamhet i offentlig förvaltning
  • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
  • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
  • har god kommunikativ förmåga i både tal och skrift
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
  • är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
  • identifierar snabbt problem och löser dessa på ett relevant sätt.

För dig som söker tjänsten med inriktning mot internationella frågor behöver du även

  • ha goda kunskaper i engelska i tal och skrift. 

Det är meriterande om du

  • har relevant examen från högskolan/universitet, exempelvis inom juridik eller samhällsvetenskap
  • har flerårig erfarenhet av arbete på myndighet
  • har erfarenhet av arbete som domstolhandläggare, paralegal eller ett motsvarande uppdrag som innefattar enklare, juridiska arbetsuppgifter
  • har erfarenhet som projektledare eller motsvarande
  • har erfarenhet av att ta ansvar för utveckling av arbetsuppgifterna inom det egna arbetsområdet
  • har erfarenhet av att ge kvalificerat stöd till chefer i administrativt arbete
  • har kunskap om förvaltningslagen samt offentlighets- och sekretesslagen
  • har goda kunskaper i att använda IT-stöd och system för administration och dokumenthantering.

För dig som söker tjänsten med inriktning mot internationella frågor är det även meriterande om du

  • har erfarenhet av arbete i en internationell organisation eller motsvarande.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Två tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Stockholm, Göteborg eller Malmö.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner

Chef: Heini Möller, 010-116 92 62 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Denise Marica, denise.marica@forsakringskassan.se, 010-113 45 12 och Emelie Hillman, emelie.hillman1@forsakringskassan.se, 010-113 43 38 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Behzad Barkhodaee, 010-116 22 96, Saco-S: Cecilia Silverson, 010-115 26 18, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 24 november 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnFörsäkringskassan
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2021005521
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeAdministrativ assistent
YrkesområdeAdministration, ekonomi, juridik

Ansökan

Försäkringskassan söker en person till denna tjänst som administrativ assistent med placerings i Malmö. Om det låter intressant att arbeta som administrativ assistent hos Försäkringskassan skickar du in din ansökan senast 2025-11-24.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

E-handels kundtjänstmedarbetare Malmö

Gardhill i Sverige AB söker en person till tjänsten som kundtjänstmedarbetare i Malmö.

2025-10-28

Mer info

Kundservicemedarbetare på deltid till Mercedes-Benz Finans i Malmö

Academic Work Sweden AB söker en person till tjänsten som kundtjänstmedarbetare i Malmö.

2025-10-23

Mer info

Deltidsmedarbetare sökes till guldhandel- och bankfackföretag i Malmö

IN24K AB söker tre personer till tjänsten som kundtjänstmedarbetare i Malmö.

2025-10-24

Mer info